El blog d'en Joan Ferran

10.3.09

BUENA FAENA BARRIL...BUENA DE VERDAD




MAL TORO. BONA GENT

Avui els parlaré d'una cosa que desconec. Al cap i a la fi, no serà la primera vegada que un columnista es nodreixi per a les seves tesis o els seus dubtes de coses desconegudes. Per exemple: els toros. És la meva obligació mostrar les cartes abans de la partida. A saber: no sóc taurí i no sento cap afició pels toros. He estat a la Monumental de Barcelona en dues ocasions. Una, des de les localitats més altes, acompanyant un amic polonès. L'altra, molt a prop de la barrera, veient l'exigua silueta d'un matador que es diu Dámaso González acostant el cos a un animal enorme de més de 500 quilos.A banda d'això, considero que els toros són un espectacle que ens envileix a aquells que anem a la plaça. Res a veure amb els suposats drets dels animals, perquè no sabré mai la diferència entre el dret del toro i el de la llagosta o el de la mosca collonera. Per mi, els toros són un espectacle vil precisament per la seva condició d'espectacle. Pagar per veure la mort del toro no em reconcilia pas amb el que espero de l'espècie humana. I quan veig com persones respectables al Congrés dels Diputats o en qualsevol altre fòrum pretenen exalçar un determinat personatge als crits de "¡torero, torero!" m'agradaria poder canviar-me de país.Hi ha vegades que em demanen que firmi algun manifest en contra de la denominada "fiesta". L'última vegada va ser per la qüestió de la iniciativa legislativa popular. Però vaig pensar que el fet que els toros em produeixin repugnància no comporta que hagi d'advocar per la prohibició de l'espectacle. Perquè a la plaça es mata els toros, és veritat. I també es mata una certa dignitat civilitzada. Però en les prohibicions es mata la capacitat de diàleg, de tolerància o de tradició mal entesa. Massa prohibicions hem estat assumint aquests últims anys perquè ara la prenguem contra els toros i la seva indústria.Tot això ve a tomb perquè un torero de renom anomenat José Tomás acaba d'anunciar que el 5 de juliol que ve es repassarà a la plaça de Barcelona sis toros, sis, que deu ser la màxima proesa que s'espera d'un matador de toros. El destre madrileny, perquè deu torejar amb l'esquerra i és de Madrid, considera la plaça de Barcelona un lloc molt especial perquè ha estat aquí on ha aconseguit els principals èxits de la seva carrera. I afegeix Tomás: "Aquí es vol coartar la llibertat dels aficionats. Per això sóc aquí, en senyal de gratitud".I, arribat a aquest punt, he de dir que jo també estic més a prop dels esperits agraïts que dels prohibicionistes. No estic en absolut d'acord amb l'ofici de Tomás, però, en canvi, m'acosta a ell aquest petit to reivindicatiu amb aquells que aprecien la seva feina i que, no obstant, se senten coartats en les lleis i al carrer per gent que no opina de la mateixa manera que ells.Les places de toros són àmbits tancats d'accés voluntari. Es tracta d'àmbits legals sustentats per l'import de les localitats que la gent, voluntàriament, entrega a la taquilla. José Tomás vol fer un acte de suport als espectadors que, pacíficament, assisteixen a la plaça. Em sembla tan irreprotxablement democràtic com la subvenció a una funció de teatre grec o la contribució a un partit de futbol de la meva selecció catalana.Si els toros han de desaparèixer, que sigui pel mercat. Si l'agraïment ha de ser com el de José Tomás, benvingut sigui, malgrat la seva causa. No per no acceptar-la s'ha de prescindir de la bona gent.
Joan Barril
Publicat a "El Periodico"